PABLO DELGADO HERRERA

Categoría
Profesor Ayudante Doctor

Contacto

Correo electrónico
Área
Psicología Evolutiva y de la Educación

Investigación

Grupo de investigación

LABORATORIO DE DIVERSIDAD, COGNICIÓN Y LENGUAJE (LABDICOLE)

Proyectos y contratos de investigación

Investigacion Neuroeducativa sobre el Efecto de Superioridad del Papel (Neuropapel) (CPI-20-136 - Investigador/a)
Avanzando en las habilidades de alfabetización del siglo XXI: comprensión, integración y evaluación de información multimodal (EDU2017-87626-P - Participante)

Capítulos en Libros

Delgado, Pablo;Rodriguez-Ortiz, Isabel Reyes:
Theory of Mind and Reading. Pág. 73-101. Springer, Cham. Springer, Cham. 2023.
Salmerón-González, Ladislao;Kammerer, Yvonne;Delgado, Pablo:
Multiple document use in digital contexts. Pág. 285-302. Routledge. Routledge. 2018.

Asistencia a congresos

Rivero-contreras, Miriam;Delgado, Pablo;Calet, Nuria;Erena , Gema;Jiménez-Fernández, Gracia;Moreno-Perez, Francisco Javier;Rodriguez-Ortiz, Isabel Reyes;Saldaña, David:
The influence of task instructions and text structure on standards of coherence in adolescent readers with autism spectrum disorder and with typical d. Poster en Congreso. 33rd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse. OSLO (NORUEGA). 2023
Moreno-Perez, Francisco Javier;Delgado, Pablo;Calet, Nuria;Hervás, Damián;Jiménez-Fernández, Gracia;Rivero-contreras, Miriam;Saldaña, David;Solís-Campos, Adrián;Rodriguez-Ortiz, Isabel Reyes:
Do deaf students adapt their reading strategies to task goals and text structure as hearing readers do?. Poster en Congreso. 33rd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse. OSLO (NORUEGA). 2023
Delgado, Pablo;Gil, Laura;Vargas-Pecino, Cristina;Vergara, Marta;Salmerón-González, Ladislao:
Leer en tabletas digitales dificulta la comprensión de textos bajo presión temporal en estudiantes de Primaria. Comunicación en congreso. V Congreso Internacional AECL. Lectura y Dificultades Lectoras. Alicante, España. 2020
Fajardo-Bravo, Inmaculada;Salmerón-González, Ladislao;Ávila, Vicenta;Delgado, Pablo;Gómez-medino, Nadina;Gómez-puerta, Marcos:
Learning through video blogs: The case of students with intellectual disability. Comunicación en congreso. XX International Conference on Human Computer Interaction. Donosti, España. 2019
Delgado, Pablo;Vargas-Pecino, Cristina;Ackerman, Rakefet;Ben-yehudah, Gal;Salmerón-González, Ladislao:
A meta-analytical view on paper-based versus digital-based reading comprehension. Comunicación en congreso. 2018 AERA Annual Meeting. NUEVA YORK (ESTADOS UNIDOS). 2018
Delgado, Pablo;Fajardo-Bravo, Inmaculada;Ávila, Vicenta;Salmerón-González, Ladislao:
Training students with intellectual disabilities to read critically on the Internet. Comunicación en congreso. 17th Biennial EARLI Conference. Tampere, Finlandia. 2017
Delgado, Pablo;Salmerón-González, Ladislao:
Reading on print or on tablet: An eye-tracking study. Poster en Congreso. 17th Biennial EARLI Conference. Tampere, Finlandia. 2017
Salmerón-González, Ladislao;Delgado, Pablo;Meléndez, Juan Carlos;Sales, Alicia;Satorres, Encarnación:
Increased sourcing when searching personally relevant topics on the Internet: A study with elderly people. Poster en Congreso. Twenty-sixth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse. Kassel, Germany. 2016
Delgado, Pablo;Saldaña, David;Ibáñez-Alfonso, Joaquín A.;Hernández, Juan Andrés;Duñabeitia, Jon Andoni;Estévez, Adelina;Macizo, Pedro;Bajo, María Teresa;Fuentes, Luis;Carreiras, Manuel:
Predictores del desarrollo de la comprensión lectora en escolares de origen hispanoamericano: Diferencias respecto a la población autóctona española. Comunicación en congreso. II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Granada. 2014

Artículos publicados

Delgado, Pablo;Anmarkrud, Øistein;Ávila, Vicenta;Altamura, Lidia;Chireac, Silvia María;Pérez-Muñoz, Ana Isabel;Salmerón-González, Ladislao:
Learning from text and video blogs: comprehension effects on secondary school students. Education and Information Technologies. 2022. 10.1007/s10639-021-10819-2.
Salmerón-González, Ladislao;Delgado, Pablo;Vargas-Pecino, Cristina;Gil, Laura:
Tablets for all? Testing the screen inferiority effect with upper primary school students. Learning and Individual Differences. 2021. Vol: 86. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.101975.
Delgado, Pablo;Salmerón-González, Ladislao:
The inattentive on-screen reading: Reading medium affects attention and reading comprehension under time pressure. Learning and Instruction. 2021. Vol: 71. 10.1016/j.learninstruc.2020.101396.
Salmerón-González, Ladislao;Sampietro, Agnese;Delgado, Pablo:
Using Internet videos to learn about controversies: Evaluation and integration of multiple and multimodal documents by primary school students. Computers & Education. 2020. Vol: 148. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103796.
Salmerón-González, Ladislao;García, María ;Gil, Laura ;Gómez-merino, Nadina ;Jáñez, Álvaro ;Lluch, Gemma ;Mañá, Amelia ;Mason, Lucia ;Natalizi, Federica ;Pi, Marina;Ramos, Luis ;Arfé, Barbara ;Ramos, Marta;Roca, Javier;Rosa, Eva;Rosales, Javier ;Rubio, Alba ;Serrano-mendizábal, Marian ;Skrobiszewska, Noemi ;Vargas-Pecino, Cristina;Vergara-martínez, Marta ;Perea, Manuel ;Avila, Vicenta ;Cerdan, Raquel ;De Sixte, Raquel ;Delgado, Pablo;Fajardo, Inmaculada ;Ferrer, Antonio :
READ-COGvid: A database from reading and media habits during COVID-19 confinement in Spain and Italy. Frontiers in Psychology. 2020. 10.3389/fpsyg.2020.575241.
Delgado, Pablo;Stang Lund, Elisabeth;Bråten, Ivar;Salmerón-González, Ladislao:
To click or not to click: Investigating conflict detection and sourcing in a multiple document hypertext environment. Reading and Writing. 2020. Vol: Publicación anticipada online. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10030-8.
Gil, Laura;Delgado, Pablo;Vargas-Pecino, Cristina;Vergara, Marta;Salméron, Ladislao:
La lectura en pantalla en las aulas . Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura. 2020. Vol: 89. Pág. 41-47.
Salmerón-González, Ladislao;Delgado, Pablo;Mason, Lucia:
Using eye-movement modeling examples to improve critical reading of multiple webpages on a conflicting topic. Journal of Computer Assisted Learning. 2020. Vol: En prensa.
Delgado, Pablo;Ávila, Vicenta;Fajardo-Bravo, Inmaculada;Salmerón-González, Ladislao:
Training young adults with intellectual disability to read critically on the Internet. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2019. Vol: 32. Pág. 666-677. https://doi.org/10.1111/jar.12562.
Salmerón-González, Ladislao;Delgado, Pablo:
Análisis crítico sobre los efectos de las tecnologías digitales en la lectura y el aprendizaje. Cultura y Educación. 2019. Vol: 31. Pág. 465-480. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630958.
Rodriguez-Ortiz, Isabel Reyes;Moreno-Perez, Francisco Javier;Delgado, Pablo;Saldaña, David:
The Development of Anaphora Resolution in Spanish. Journal of Psycholinguistic Research. 2019. Vol: 48. Núm: 4. Pág. 797-817. 10.1007/s10936-019-09632-3.
Delgado, Pablo;Salmerón, Ladislao;Vargas-Pecino, Cristina:
La lectura digital, en desventaja. Mente y Cerebro. 2019. Vol: 99. Pág. 26-33.
Delgado, Pablo;Ávila, Vicenta;Fajardo-Bravo, Inmaculada;Salmerón-González, Ladislao:
Un programa de formación en lectura crítica en internet para jóvenes con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad (REDIS). 2018. Vol: 6. Pág. 229-245. https://doi.org/10.5569/2340-5104.06.02.13.
Delgado, Pablo;Salmerón-González, Ladislao:
El libro no ha muerto: Desventaja meta-cognitiva de la lectura en pantalla. Ciencia Cognitiva. 2018. Vol: 12.
Delgado, Pablo;Vargas-Pecino, Cristina;Ackerman, Rakefet;Salmerón-González, Ladislao:
Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review. 2018. Vol: 25. Pág. 23-38. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.09.003.